24 mei 2022
Louis Hartlooper Complex, Tolsteegbrug 1, Utrecht

Burn after reading

(Joel en Ethan Coen, 2008, 96 min.)

Enkele niet zo snuggere sportschool medewerkers vinden een cd met CIA-bestanden. Ze hopen geld te verdienen door die aan de Russen aan te bieden maar dat is een grote vergissing.

Burn after readingOp de cd staan de ingesproken memoires van een CIA-functionaris die ontslagen is vanwege zijn drankprobleem. De sportschool medewerkers denken hem ermee te kunnen chanteren. Daaraan wil hij niet meewerken en dus wenden ze zich tot de Russische ambassade. Hun naïeve plan brengt hen echter in steeds grotere problemen.

Wat volgt is een volkomen absurde, maar heerlijke zwarte spionagecomedy over moord, chantage, seksverslaving en nog veel meer. Daarin trekt een absolute sterrencast alle registers open. We zien Brad Pitt als dommige fitnessinstructeur, Frances McDormand als zijn aan plastische chirurgie verslaafde collega, John Malkovich als de drankzuchtige ex CIA-agent en Tilda Swinton als zijn onuitstaanbare vrouw, die een affaire heeft met hun huisvriend en vrouwenverslinder George Clooney.

‘Dit is nu al de derde keer dat ze me een idioot laten spelen’, zei George Clooney tijdens de persconferentie op het filmfestival van Venetië waar de film in première ging. Daarmee doelde hij op regisseurs Joel en Ethan Coen, die je zou kunnen kennen van onder andere The Big Lewbowsky, No Country for old men en Fargo. Genieten!

Inleiding: Rianne Dekker, universitair docent, verbonden aan het Departement Bestuurs- en Organisatiewetenschap (USBO). Zij doet onderzoek naar (sociale) media en het domein van veiligheid en openbare orde, en belicht aan de hand van de film het spanningsveld met openheid.

Filmtrailer

Bekijk hier de filmtrailer