16 mei 2017
Louis Hartlooper Complex, Tolsteegbrug 1, Utrecht

Elena

Elena (Andrey Zvyagintsev, 2011, 109 min.).

Actuele, dramatische parabel over het doorgeslagen hyperkapitalisme in Rusland, waarin economische omstandigheden een familie uit elkaar drijven.

Elena

Elena en Vladimir vormen een koppel met elk een andere achtergrond. Vladimir is een rijke, egoïstisch en afstandelijke zakenman. Elena werkte in een ziekenhuis als verpleegster en is een volgzame, zorgzame vrouw. Ze zijn getrouwd maar slapen apart en Elena gedraagt zich eerder als verpleegster voor haar oudere echtgenoot dan als geliefde. Ze hebben elkaar pas laat in hun leven ontmoet, toen Elena Vladimir verpleegde in het ziekenhuis. Nu wonen ze samen in zijn luxe appartement in Moskou.

Elena en Vladimir hebben allebei kinderen uit hun vorige huwelijk. Elena’s zoon is werkloos. Hij drinkt teveel en is niet in staat om zijn gezin te onderhouden en een school te kunnen betalen voor zijn oudste zoon. Hij vraagt zijn moeder telkens om geld. Vladimir keurt Elena’s financiële betrokkenheid bij haar zoon af en wil geen geld in deze bodemloze put storten.
Zijn eigen dochter Katia is een losbandige jonge vrouw die een erg afstandelijke relatie met hem heeft. Maar nadat Vladimir door een hartaanval opnieuw in het ziekenhuis belandt, zorgt een korte maar tedere reünie met haar ervoor dat hij haar als enige erfgenaam van zijn fortuin benoemt. Elena is verbijsterd en ze neemt wraak – met fatale gevolgen.

Inleiding: Joop Schippershoogleraar Arbeidseconomie aan het departement U.S.E. van de Universiteit Utrecht. In zijn inleiding zal hij onder andere ingaan op de kloof tussen arm en rijk.

Bekijk hier de filmtrailer van Elena