15 mei 2018
Louis Hartlooper Complex, Tolsteegbrug 1, Utrecht.

Smoke

(Wayne Wang, 1995, 112 min.)

In de tabakswinkel van Auggie Wren in Brooklyn (New York) delen kleurrijke buurtbewoners hun boeiende, komische en soms hartverscheurende verhalen.

Smoke

De tabakswinkel van Auggie Wren (Harvey Keitel) is het kloppend hart van Brooklyn, New York. Kleurrijke buurtbewoners delen er hun boeiende, grappige  en soms hartverscheurende verhalen. Bijvoorbeeld Paul (William Hurt), wiens zwangere vrouw vlak naast de winkel doodgeschoten werd bij een aanslag. Paul zelf werd door een jongeman gered. Met deze jongen gaat hij juist op zoek naar diens vader, die de jongeman nauwelijks kent.

Tabakverkoper Auggie zelf maakt al veertien jaar elke dag op hetzelfde uur vanaf dezelfde plek aan de overkant van de straat een foto van zijn winkel. De winkel blijft steeds hetzelfde, maar alle foto’s zijn anders. Ook zijn eigen leven neemt een verrassende wending wanneer hij bezoek krijgt van een ex-vriendin die hem vertelt dat hij bij haar een dochter heeft, en dat hij haar dringend moet helpen.

Smoke is gebaseerd op verhalen van de Amerikaanse schrijver Paul Auster en een verzameling ‘urban fairytales’ – ontleend aan de werkelijkheid maar tegelijkertijd een soort sprookjes.

Inleiding: Irina van Aalst, stadsgeograaf en als universitair hoofddocent verbonden aan de onderzoeksgroep Urban Geography van het departement Sociale Geografie en Planologie van de faculteit Geowetenschappen. Zij zal in haar inleiding ingaan op de ontwikkeling van de publieke ruimte in de stad. Van wie is die ruimte eigenlijk, en voelen we ons daarin nog thuis?

Wil je meer weten over het onderzoek van Irina van Aalst en haar studenten naar ‘Public Space & Consumption’? Bekijk de reeks korte documentaires over winkelstraten in Utrecht. Haar onderzoek naar ‘Surveillance in urban nightscapes’ leidde onder andere tot de website stadsnachtwacht.nl

Trailer: bekijk hier de filmtrailer van Smoke.