28 mei 2019
Louis Hartlooper Complex, Tolsteegbrug 1, Utrecht

Where the Wild Things are

(Spike Jonze, 2009, 101 min., Engels gesproken.)

De negenjarige Max verlangt naar ontsnapping en avontuur en rent weg van huis. Hij vaart naar het land van de Wild Things, die hem tot koning uitroepen.

Where the wild things areDe negenjarige Max loopt weg van huis. Hij wil ontsnappen uit zijn dagelijkse leven, op avontuur! Hij gaat met een bootje de zee op en komt terecht in een wonderbaarlijk land met pluizige maximonsters. Die monsters roepen hem prompt tot hun koning uit. Maar: koning zijn is nog niet zo makkelijk als het lijkt. Max mag dan wel een kind met veel fantasie zijn, impulsief en dol op fysieke uitdagingen, en hij mag ook van springen en stuiteren, van vallen en opstaan houden; hij ontdekt ook dat altijd maar woest en wild doen niet altijd even handig is.

Toch is Where the wild things are geen flauw verhaal over volwassen worden. Sterker nog: de film lijkt juist te pleiten voor meer fantasie en onaangepastheid, voor het niet al te snel te conformeren aan wat maatschappelijk aanvaard is. Het is een indrukwekkend filmavontuur, dat de fantasie en emoties van kinderen onvoorwaardelijk serieus neemt.

Spike Jonze (naast vele TV series en videoclips o.a. bekend van Her, Adaptation. en being john malkovic) maakte met Where the wild things are een sprookjesachtige, fenomenaal vormgegeven versie van het beroemde prentenboek van Maurice Sendak: ‘Zodra ik ontdekte dat de ‘Wild Things’ eigenlijk gedachten en gevoelens zijn, wist ik hoe we van het boek een film moesten maken.’

Inleiding: Jeroen Vermeulen, onderwijsdirecteur masteropleiding van het Departement Bestuurs- en Organisatiewetenschap (USBO). Hij vertelt meer over de betekenis die het onderwijs kan hebben, bijvoorbeeld in de ontwikkeling van studenten.

Trailer: Bekijk hier de filmtrailer van Where the wild things are.