18 december 2019
Louis Hartlooper Complex

L’ordine delle cose

Ter gelegenheid van de Internationale Dag van de Migranten (18 december 2019) vertoont de Universiteit Utrecht de meeslepende film L’ordine delle cose (Andrea Segre, 2017) in het Louis Hartlooper Complex. Regisseur Andrea Segre zal de film introduceren en daarna wordt het publiek uitgenodigd om deel te nemen aan een discussie met hem en met de Nederlandse journalist en schrijver Linda Polman. De bedoeling is om naar aanleiding van de film wat langer stil te staan bij hoe Europa omgaat met migratie.

Deze avond wordt georganiseerd door onderzoekers van het Platform Politiek en Beleid van de EU van de Universiteit Utrecht, in samenwerking met het Louis Hartlooper Complex en de filmreeks Science & Fiction.

NB. De film is Engels ondertiteld en ook de discussie met het publiek zal in het Engels gevoerd worden.

L’ordine delle cose

Andrea Segre, 2017, 115 min., Engelse ondertiteling.

L'ordine delle coseCorrado Rinaldi, een hoge ambtenaar van het Italiaanse ministerie van Binnenlandse Zaken, heeft een veldopdracht in Libië. Tijdens een nachtpatrouille in de woestijn ontmoet hij Swada, een jonge Somalische vrouw die haar door de oorlog verwoeste land heeft verlaten om Europa te proberen te bereiken.
De omstandigheden waaronder Swada en de andere vluchtelingen worden vastgehouden, en de ontdekking van een verborgen lichaam bevestigen wat de ambtenaren al vermoedden: zij die deze hotspots beheren doen zaken met mensenhandelaars door hen van immigranten te voorzien.

Swada wil uit deze Libische ‘hotspot’ ontsnappen en haar reis hervatten om haar man, die zich al in Europa bevindt, te bereiken. Corrado geeft haar iets te eten en te drinken en vanaf dat moment zijn hun lotsbestemmingen met elkaar verbonden. Corrado botst met de logica van de lokale stammachten en ook met politici bij zijn terugkeer in Italië. Bovenal moet hij zijn eigen geweten onder ogen zien: zal hij zijn bevelen en de rechtsstaat respecteren, of zal hij zijn menselijke instinct volgen en proberen iemand in moeilijkheden te helpen?

L’ordine delle cose werd bekroonde met de Special Award for Human Rights tijdens het 74e Internationale Filmfestival in Venetië in 2017.

Bekijk hier de trailer.

Discussie met het publiek

Na afloop van de film wordt het publiek uitgenodigd voor een discussie over de dynamiek van immigratiecontrole in de context van de film. Regisseur Andrea Segre ‘decodeert’ de boodschap van grenscontrole. Ook journalist en schrijver Linda Polman, die meerdere boeken over migratie in relatie tot internationale betrekkingen heeft geschreven, neemt deel aan de discussie.

De discussie vindt tussen 21.15-22.00 uur plaats in Das Kabinett.

Ga voor tickets naar het Louis Hartlooper Complex.