7 juni 2022
Louis Hartlooper Complex, Tolsteegbrug 1, Utrecht

Cold War

(Pawel Pawlikowski, 2018, 84 min.)

Polen tijdens de Koude Oorlog. Muzikant Wiktor en zangeres Zula voelen zich tot elkaar aangetrokken maar drijven steeds ook weer van elkaar af. Een onmogelijke liefde in een onmogelijke tijd.

Cold WarWiktor is een klassiek geschoolde pianist met een voorliefde voor jazz, Zula een zangeres uit een grauwe provinciestad. Waar hij artistieke idealen koestert, is zij vooral pragmatisch ingesteld. Door zich voor te doen als een plattelandsmeisje belandt ze in het folklore-ensemble Mazurek, dat in het naoorlogse Polen de vaderlandse trots moet opvijzelen.

Wiktor is de muzikaal leider van Mazurek, een baan die hij heeft aangenomen omdat hij onder het communistisch regime weinig alternatieven heeft. De volksliedjes die hij arrangeert, worden tot zijn chagrijn ingezet als propaganda. Het Mazurek-ensemble bezingt de successen van Stalin. Dat knaagt aan hem en hij verlangt steeds heviger naar de vrijheid van het Westen. Maar Zula, de overlever die eindelijk haar plek heeft gevonden, deelt zijn droom niet. Het IJzeren Gordijn wordt de grootste barrière voor hun liefde, al is het zeker niet de enige.

Cold War is een gloedvol maar ingetogen drama, gefilmd in fabelachtig mooi zwart-wit, net als Pawlikowski’s vorige film, de Oscarwinnaar Ida (2013). Acteurs Tomasz Kot en Joanna Kulig zijn geweldig als Wiktor en Zula. En dan is er nog de muziek, die ook een hoofdrol speelt: van loepzuiver gezongen volksliedjes tot jazz en klassiek. Cold War is haast onmogelijk elegant, en tegelijk verpletterend eerlijk.

Beste regieprijs in Cannes 2018, grote prijs Film Fest Gent.

Inleiding: Trineke Palm, universitair docent Internationale Veiligheidsstudies aan de Defensieacademie. Trineke Palm neemt deel aan het onderzoeksproject Blueprints of Hope: designing post-War Europe, deed eerder ook onderzoek naar de ontwikkeling van de Europese Unie als internationale macht na de Koude Oorlog. In haar inleiding zal zij reflecteren op de betekenis van de geschiedenis voor de openheid die we zien in de EU – of niet.
Filmtrailer
Bekijk hier de filmtrailer