10 mei 2022
Louis Hartlooper Complex, Tolsteegbrug 1, Utrecht

Shoplifters

(Hirokazu Kore-Eda, 2018, 121 min.)

ShopliftersEen familie van kruimeldieven ontfermt zich over een verloren klein meisje. Ze lijken arm maar gelukkig, tot een onverwachte gebeurtenis de familiebanden op de proef stelt.

Aan de rand van Tokio woont de familie van Nobuyo en haar man Osamu. Ze hebben weinig geld en overleven van het pensioentje van oma Hatsue en de winkeldiefstallen die ze samen met hun kinderen plegen. Hoewel de familie arm is en dicht op elkaar in een kleine ruimte leeft, hebben ze een gelukkig leven samen.

Op een dag onderweg naar huis komen ze het kleine meisje Juri tegen, dat van huis is weggelopen. Ze zegt niets, maar haar littekens spreken boekdelen. Osamu neemt haar mee naar huis, waar ze al snel wordt opgenomen in het hechte gezin. Toch verandert er vanaf dat moment iets. En wanneer verborgen geheimen aan het licht komen, worden de familiebanden ineens op de proef gesteld.

Shoplifters is een gevoelige film die desondanks ongemakkelijke, maar cruciale vragen stelt over de meest intieme van onze verhoudingen. Naast veel internationale waardering, kreeg de film onder andere de Gouden Palm tijdens het filmfestival van Cannes.

Inleiding: Joost de Laat, hoogleraar Global Economic Challenges en verbonden aan het Centre for Global Challenges van de Universiteit Utrecht. Daarnaast is hij lid van het Open Science team van de Universiteit Utrecht en zal vanuit die hoedanigheid ingaan op de open samenwerking tussen wetenschappers, ervaringsdeskundigen en mensen uit de dagelijkse praktijk.
Let op: de starttijd van de film kan variëren tussen 18.30-19.30 uur. In de week voorafgaand aan de filmavond wordt deze definitief bekend gemaakt.
Filmtrailer
Bekijk hier de filmtrailer