27 juni 2023
Louis Hartlooper Complex, Tolsteegbrug 1 Utrecht

Marvin ou la Belle Éducation

(Anne Fontaine, 2017, 115 min.)

Marvin

Marvin is een stille, gevoelige en artistieke vijftienjarige met een onbewuste aantrekkingskracht op andere jongens. Hierdoor wordt hij het slachtoffer van gewelddadige pesterijen, zowel op school als binnen zijn thuisomgeving waar armoede heerst, waardoor zijn situatie ondraaglijk wordt. Met de steun van zijn leraar ontdekt Marvin (gespeeld door Finnegan Oldfield) zijn dorst naar theater, en de transformerende kracht om iemand anders te worden. Marvin weigert het slachtoffer te worden en verhuist naar Parijs om zichzelf opnieuw uit te vinden.

Als theaterstudent raakt hij snel bevriend met de juiste mensen, waaronder de legendarische actrice Isabelle Huppert (die zichzelf speelt) en met haar hulp begint hij de geesten uit zijn jeugd uit te drijven.

Marvin ou la Belle Éducation is een krachtig, opbeurend verhaal over de zoektocht van een jonge man die uiteindelijk, tegen alle verwachtingen in, zichzelf kan zijn. De film was winnaar van de Queer Lion op het Venice International Film Festival. Regisseur Anne Fontaine is onder andere bekend van de film Coco before Chanel.

Trailer

Bekijk hier de trailer: https://www.youtube.com/watch?v=yqBkjTGcXrY

Inleiding: Meike Bokhorst, senior onderzoeker aan het Departement Bestuurs- en Organisatiewetenschap (USBO) en senior wetenschappelijk medewerker bij de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR). Deed onder andere onderzoek naar bestuurlijk verval. Eerder was zij projectleider armoede bij de Nationale ombudsman. Bij de WRR houdt zij zich bezig met projecten over de overheid, migratiediversiteit, intern en extern toezicht. Bokhorst promoveerde op het proefschrift Bronnen van legitimiteit. Over de zoektocht van de wetgever naar zeggenschap en gezag (2014).