De vrolijke wetenschap

Science & Fiction 2019: De vrolijke wetenschap

Science & Fiction viert in 2019 zijn tienjarige bestaan. Onder de titel De vrolijke wetenschap vertonen opnieuw vier bijzondere films die je aan het denken zetten.

De vrolijke wetenschap

Waar worden wetenschappers vrolijk van? Hun alledaagse verwondering in het onderzoek. De betekenis van het onderwijs voor de ontwikkeling van studenten. De waardevolle bijdrage van wetenschap aan het oplossen van maatschappelijke problemen. En: het ontdekken van succes, van goed nieuws in de wetenschap.

De vrolijke wetenschap is ook geïnspireerd door het gelijknamige sleutelwerk in het oeuvre van Friedrich Nietzsche. Nietzsche wilde meer filosofie bedrijven vanuit de eigen kracht en hartstocht. Niet meer vanuit de christelijke traditie en buiten de gebaande academische paden.

Tien jaar Science & Fiction staat voor tien jaar vrolijke wetenschap: gepassioneerd, prikkelend en vrij. Daar worden niet alleen wetenschappers blij van.

Programma en wetenschappelijke explicateurs

We hebben een sterk programma samengesteld met verrassende films voor een breed publiek. Op dinsdag 14 mei gaan we van start met Alice in Wonderland (Tim Burton, 2010), ingeleid door hoogleraar Politiek en Bestuur Barbara Vis, verbonden aan het departement Bestuurs- en Organisatiewetenschap van de Universiteit Utrecht. Zij zal ingaan op… de verwondering in de wetenschap.

Kijk voor meer informatie over de films en de ‘wetenschappelijke explicateurs’ die de films inleiden in de Agenda, of download de flyer De vrolijke wetenschap.