De vrolijke wetenschap

Eerdere edities

2019: De vrolijke wetenschap

De vrolijke wetenschap

De feestelijke, tiende editie van Science & Fiction stond in het teken van De vrolijke wetenschap. Waar worden wetenschappers vrolijk van? Hun alledaagse verwondering bij het doen van onderzoek. De betekenis die het onderwijs voor de ontwikkeling van studenten kan hebben. De waardevolle bijdrage die wetenschap kan leveren aan het oplossen van maatschappelijke problemen. En het ontdekken van succes, van goed nieuws dat de wetenschap ook oplevert.

De vrolijke wetenschap is daarnaast ook geïnspireerd door het gelijknamige sleutelwerk in het oeuvre van de filosoof Friedrich Nietzsche (1882). Nietzsche manifesteert zich daarin als wijsgeer maar ook als psycholoog, cultuurcriticus en dichter. En hij behandelt in dit boek nog altijd actuele thema’s als het troebele onderscheid tussen kunst en wetenschap, de grenzen van onze waarheidsliefde en ‘het geloof in een doel van het bestaan’. Nietzsche wilde meer filosofie bedrijven vanuit de eigen, innerlijke kracht en hartstocht. Niet meer vanuit de, in zijn ogen achterhaalde, christelijke traditie en buiten de gebaande academische paden van kennisverzameling en publicatiedwang.

Tien jaar Science & Fiction staat dan ook gelijk aan tien jaar vrolijke wetenschap: gepassioneerd, prikkelend en vrij. En daar worden niet alleen wetenschappers blij van.

De filmreeks Science & Fiction brengt prikkelende wetenschap en films van betekenis samen. In de geest van filmexplicateur Louis Hartlooper houden wetenschappelijke onderzoekers van de Universiteit Utrecht een korte inleiding bij iedere film. Na afloop kunnen bezoekers met hen in gesprek. Over leven in de stad was de negende reeks die Louis Hartlooper Complex en USBO samen organiseerden.

Download hier de Science Fiction 2019 flyer